Meer e-Tickets verkopen met deze 10 Tips. Toegangskaarten online verkopen is voor iedereen bereikbaar. Maar hoe zorg je er nou voor dat het echt een succes wordt? Twee handen vol tips en trucs uit de praktijk om je kaartverkoop te stimuleren!
1. Begin op tijd
Zorg dat je ruim van te voren de verkoop en informatievoorziening start. Mensen hebben het tegenwoordig druk, agenda’s zitten vol en verschillende activiteiten worden tegenover elkaar gezet. Heeft men al iets anders dan vis je achter het net.
Maar er is ook een tweede meer technische reden: online verkoop via internet heeft even tijd nodig om zijn weg te vinden; bijvoorbeeld voordat je site en de ticketshop goed in Google staan!
2. Bedenk een strategie
In de wilde weg strooien met websites adressen, facebook pagina’s, telefoonnummers, URL’s van de ticketshop, telefoonnummers, twitter accounts, mailadressen etc. blijkt niet goed te werken. Beter is het om 1 centraal punt te hebben waar je alles goed op een rijtje zet en van daaruit e-tickets kunnen worden aangeschaft (en eventueel extra informatie kan worden ingewonnen). Kies daarom eerst wat voor jou dat ene centrale punt wordt! Typisch is dit een eigen website, maar een facebook pagina is ook erg in zwang. Zorg dat dat op orde is en leidt alle geïnteresseerden naar die plek.
3. Geef voldoende informatie
Voor jou is misschien duidelijk wat er gaat gebeuren op je evenement. Maar voor een willekeurige bezoeker hoeft dat zeker niet het geval te zijn! Begin heel simpel en duidelijk met waar het om gaat: dansfeest, optreden, balletvoorstelling, woonbeurs, avondcursus etc. Noem man en paard. Wie komt er; hoofdact, voorprogramma, gastoptredens, sprekers. Wat is er verder te doen voor de bezoeker?
Wat is de aanleiding, bestaat het al langer, was het vorige keer een succes, hoeveel mensen waren er toen? Hoe lang duurt het, wat voor een locatie is het. Wat is er te krijgen aan eten en drinken? Wat is de stijl of sfeer? Wat kan de bezoeker doen? Hoeveel bands of zangers zijn er, hoeveel kraampjes staan er? etc etc. Is het besloten of een open evenement? Is er catering, hoe werkt het vervoer, parkeren?
Kortom: informeer je potentiële bezoeker volop!
4. Zorg dat voorverkoop voordeel oplevert
Sommige mensen zijn terughoudend in het voortijdig kopen; “dat komt nog wel, het kan op de dag zelf ook nog”. Als organisator weet je dan niet hoeveel mensen er komen, je kent je begroting niet tot de dag zelf, je hebt er werk van bij de ingang (terwijl je het al zo druk hebt) etc. Zorg er daarom voor dat je bezoeker ook een voordeel heeft bij online verkoop (of stel gewoon dat er geen fysieke verkoop mogelijk is!). Biedt korting aan, geen wachtrij, een extra presentje, betere plekken of gegarandeerde toegang.
5. Gebruik social media
Afhankelijk van je doelgroep, maar steeds en steeds meer het middel om mensen te benaderen en te informeren zijn de social media als Twitter, Facebook, Whatsapp, Instagram, Pinterest etc. Het is niet een kwestie van 1 keertje een berichtje de deur uit doen en “men zal wel komen”. Nee, regelmatige communicatie en het teasen van je publiek is wat nodig is.
Tip: Creëer een Facebook community
Een absolute aanrader is het aanmaken van een Facebook pagina voor jouw organisatie of evenement. Verzamel zoveel mogelijk volgers (likers) en deel informatie, betrek ze bij alles, geef nieuwtjes weg, start een prijsvraag, etc. Een hechte groep mensen / supporter is dé manier om de eerste massa naar je evenement te krijgen. Dit zijn dan ook weer de ambassadeurs om het door te vertellen.
Daarnaast kun je op Facebook een evenement aanmaken en de link naar je ticketverkoop in zetten!
6. Suggereer schaarste
Wanneer je mensen kunt verleiden om nú tickets te kopen weet je waar je aan toe bent, ben je zeker van je inkomsten en een gezellige volle zaal. Dit kun je doen door schaarste te creëren, of in ieder geval te suggereren. Je kunt simpelweg stellen OP=OP, Vol=Vol. Met andere woorden: als je nu online besteld ben je verzekerd van toegang, maar als je te lang wacht of pas bij de kassa een kaartje wil aanschaffen kun je achter het net vissen. Een andere mogelijkheid is om te laten zien dat de kaartverkoop goed gaat (‘al 75% verkocht’). Tenslotte kun je de eerste tickets (of de eerste week van de verkoop) voordeliger aanbieden. Al snel zijn die eerste tickets uitverkocht en dan meldt je dit op de ticketshop / facebook /website: ‘Early Bird tickets UITVERKOCHT’
7. Ticketshop op orde
Zorg dat je ticketshop er netjes en vertrouwd uitziet. Bijvoorbeeld de kleuren in de stijl van je website, een afbeelding die bij het evenement hoort. Maar hou het stijlvol! Geef vooral ook op een nette manier voldoende informatie (tip 2)
8. Duidelijke link naar verkooppagina
Zorg dat men niet hoeft te zoeken waar de tickets verkocht kunnen worden. Plaats een duidelijke link, of liever een knop, met een tekst als ‘Bestel uw tickets hier’ (en de link leidt naar de de ticketshop).
9. Geef een extra’tje
Mensen zijn dol op presentjes en gratis dingetjes. Dus een drankje, of een gadget weggeven doet het altijd goed.
“Bij inlevering van uw e-Ticket ontvangt u 2 consumptiebonnen” .
“De nieuwe single van de Zanger met Naam gratis na het concert!”
10. Verkoop zo lang mogelijk door
Last-minute bestellingen komen steeds vaker voor. Tegenwoordig is men gewend dat een uurtje van tevoren een ticket bestellen nog moet kunnen, of op de dag zelf van een beurs besluiten “toch maar te gaan”. Wanneer dit qua logistiek of organisatie geen probleem is, laat de verkoop dan doorlopen tot vlak voor of tijden het evenement.
Conclusie: Tickets verkopen via een ticketservice is zo gek nog niet 🙂
Veel succes!