Overzicht artikelen > Evenementen > Corona, wat nu?
Omgaan met het corona virus bij een event

Corona, wat nu?

Grote kans dat jouw event moet worden afgelast vanwege het coronavirus (COVID-19). Dat is natuurlijk vervelend en helaas weinig aan te doen, maar het is wel belangrijk dat de annulering goed gebeurt en dat je kopers goed informeert over de situatie.

Daarom hebben we een aantal vragen op een rijtje gezet zodat je de juiste informatie hebt!

Wat is de eerste stap als ik mijn event moet annuleren?

De eerste stap is om je ticketverkoop stop te zetten, anders kunnen er nog tickets worden verkocht terwijl je event niet door gaat. Je kunt de kaartverkoop stopzetten door de verkoopperiode van het ticketsoort aan te passen.

Daarnaast is het belangrijk om de kopers te informeren. De e-mailadressen hiervoor kun je vinden in de bezoekerslijst. De lijst kun je ook downloaden als Excel-bestand (met de knop onderaan de lijst), zodat je de e-mailadressen makkelijk kunt kopiëren en plakken in je mailprogramma. Er is geen mogelijkheid om via Ticketkantoor een mail naar alle kopers te sturen.

Ik wil alle kopers hun aankoopbedrag terugbetalen, hoe doe ik dat?

Wij kunnen de terugbetalingen aan de kopers doen. Wanneer we dat uitvoeren, hebben de kopers normaliter de volgende werkdag al het aankoopbedrag terug op hun rekening staan. Voor het annuleren en terugbetalen van de kopers rekenen we geen extra kosten, maar de servicekosten per verkocht ticket brengen we wel in rekening. Daar sturen we je dan een factuur van.

Een interessante optie is om de kopers te mailen en te laten weten dat er terugbetaald gaat worden, maar tegelijk te vragen om het aankoopbedrag van hun kaartjes te doneren (#DASLIEF). Als je de positieve reactie hierop verzameld en aan ons doorgeeft verwerken we dat voor je. Zo hebben we bij vele events al gezien dat de kosten volledig worden gedekt door de donaties en er soms zelf nog wat overblijft!

Donatie van de ticketprijs #daslief

Wil je graag (alle) tickets annuleren? Je kunt ons bereiken via info@ticketkantoor.nl, dan zetten we de terugbetalingen voor je in gang!

Ik wil mijn evenement verplaatsen, kan dat ook?

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om je evenement te plaatsen. Ook dan is belangrijk: informeer de bezoekers. Je kunt een nieuwe datum plannen. Houd er wel rekening mee dat er mensen zullen zijn die niet op de nieuwe datum kunnen. Je kunt bezoekers vragen om te laten weten of ze wel of niet kunnen op de nieuwe datum. Als je de bezoekers die niet kunnen hun aankoopbedrag wilt terugstorten, kun je een redelijke termijn noemen voor wanneer je uiterlijk een reactie wilt ontvangen of mensen niet kunnen. Verzamel de mensen die niet kunnen in een Excel bestand. Dat bestand kun je vervolgens aan ons doorgeven, dan zorgen wij dat deze kopers het bedrag terugkrijgen (zie ook hierboven over annuleren). Let op: het is niet werkbaar als je kopers vraagt om allemaal contact met ons op te nemen! We ontvangen van jou als organisator de opdracht om een lijst met annuleringen uit te voeren en geen losse annuleringen.

Ik weet nog niet of ik het event annuleer of verplaats, of ik ben nog niet zeker van een nieuwe datum. Wat nu?

Informeer je bezoekers altijd! Ook als je (nog) niks te melden hebt. Stuur je bezoekers een bericht met de informatie dat je er mee bezig bent. Dan zijn je bezoekers ‘gerust gesteld’, en zul je geen vragen ontvangen van mensen die zich afvragen hoe het zit.

Wil je de annuleringen uitvoeren of weet je niet zeker hoe je jouw evenement kunt afhandelen, stuur ons een berichtje op info@ticketkantoor.nl!

Zijn er andere dingen die ik kan organiseren nu ik mijn event heb moeten annuleren?

Er zijn al een heel aantal initiatieven begonnen om toch iets te kunnen doen! Denk bijvoorbeeld aan een webinar of een online cursus / training / workshop / coaching. Wat we ook al hebben gezien is een bingo via een livestream op Facebook (waarbij je tickets kunt verkopen om mee te doen met de bingo). Ook daarvoor kun je tickets verkopen via ons platform!

Zelf een idee gevonden om dit op te pakken? Hartstikke leuk! Je kunt een event aanmaken in je account, maar als je niet precies weet hoe je je ticketverkoop voor je digitale evenement moet opzetten, mag je ook altijd contact met ons opnemen!

8 gedachten over “Corona, wat nu?”

    1. Hallo Vincent,

      Het bedrag dat we terugstorten aan de kopers is ook het aankoopbedrag, dus in jullie geval €12,50. Maar we doen alleen een terugbetaling als je als organisator akkoord bent met de terugstorting!

    2. Normaal gesproken wordt het volledige bedrag teruggestort. Maar met inhouding van de servicekosten kan ook, mits je dat bent overeengekomen met je kopers.

  1. Beste Ticketkantoor.
    Ik heb alle evenementen helaas moeten annuleren.
    Nu was er 1 ticket verkocht voor de avond in Heerlen op 25 mei.
    Mijn vraag is of jullie dit kunnen terugstorten naar de klant.
    Ik hoor het graag.

    Gr Leroy

    1. Beste Leroy,

      Jammer dat het niet door kan gaan! Per mail sturen we je even de nadere instructies en dan handelen we het allemaal netjes af.

  2. Jacob Hoekstra

    Is het ook mogelijk om de triagevragen al te laten stellen bij de verkoop van de tickets?

  3. Is er een mogelijkheid dat U de site aanpast, zodat we de kopers kunnen vragen een officieel coronabewijs te laten zien bij toegang tot het evenement?

    1. Hallo Jo,

      Excuses voor de late reactie. Het is natuurlijk altijd mogelijk om in de beschrijving van het event een dergelijke zin op te nemen. Ook is het mogelijk om de kopers akkoord te laten gaan met de regels omtrent corona. Tenslotte kunnen we altijd een tekst op de e-tickets plaatsen om de kopers ergens op te wijzen of te informeren. Mocht je zoiets willen laat het dan gerust weten!

Reacties zijn gesloten.