Overzicht artikelen > Ticketservice > Piekdrukte opvangen

Piekdrukte opvangen

Als ticketprovider heb je soms te maken met een evenement dat in de verkoop gaat en veel kopers trekt. Heel mooi natuurlijk, zeker voor de organisator. Maar als je zoals wij de dienst van online verkopen vlekkeloos wil uitvoeren is daar wel een uitdaging!

Soms is het druk. Heel druk!

Regelmatig wordt de start van de verkoop van een voorstelling, festival of feest wordt aangekondigd. Dan zitten veel mensen al klaar om te gaan bestelling. Vaak precies op het hele uur wordt het dan heel druk, een ‘piekbelasting’. Honderden (soms duizenden) gelijktijdige bestellingen afhandelen wordt dan een hele opgave. Bij Ticketkantoor hebben we de nodige maatregelen genomen om dit in goede banen te leiden.

Diverse sensoren meten continu wat er gebeurt. Hoeveel mensen staan er klaar? Hoeveel bestellingen en betalingen worden op dit moment uitgevoerd? Hoe zwaar worden de servers belast. Als deze meetwaarden worden automatisch samengenomen. Hiermee bepalen we of nieuwe bezoekers aan de ticketshop eerst even in een wachtrij komen te staan.

Wachtrij

De bezoekers in de wachtrij krijgen hun positie te zien. Als ze rustig afwachten komen ze vanzelf aan de beurt. Als het weer wat rustiger wordt verdwijnt de wachtrij vanzelf weer.

De plaats in de wachtrij gekoppeld aan je sessie van je browser. Het delen van de unieke link heeft geen zin omdat deze maar 1 plek in de bestelrij vertegenwoordigd. De wachtrij opent pas op het moment dat de verkoop van het betreffende evenement start. Het heeft geen enkele zin om voor die tijd klaar te zitten. Er hoeft geen account te worden aangemaakt, het is zonder invoer van gegevens beschikbaar.

Betrouwbaar

Door deze maatregel behalen we een paar nuttige voordelen: Ten eerste de zekerheid dat alle bestellingen netjes verlopen. En ten tweede dat de volgorde van verkoop eerlijk gaat. Op deze manier houden we de kwaliteit van onze ticketdienst op een hoog niveau. Want niemand heeft er wat aan wanneer de verkoop rommelig verloopt en er klachten komen.

Een leuke anekdote is het live gaan van een gratis concert bij een Nederlandse gemeente. Het ging om een muziek optreden waar het jaar daarvoor chaos was ontstaan bij de kaartverkoop. Voor de nieuwe editie was onze dienst ingeschakeld. Het concept was uitgelegd en we konden garanderen dat wij de verwachte toeloop aankonden. Om 10:00 uur ‘s morgen zou de gemeente de link naar de bestelsite publiceren en konden de inwoners van de gemeente maximaal 4 kaarten bestellen. Maar…. Al vóór 10:00 uur was er zoveel internet verkeer dat de site van de gemeente plat ging! Daardoor konden de geïnteresseerden ook niet naar de ticketshop waardoor de ophoping in stand werd gehouden. Ook alle andere essentiële dienstverlening van de gemeente heeft ruim een uur niet gewerkt :-/
Uiteindelijk is er een hele eenvoudige pagina online gezet die de bezoekers naar ons platform leidden. Daar werden ze in de wachtrij opgevangen en kon er op een beheerste manier tickets worden gekocht. Zo is alles toch nog met een sisser afgelopen.

Conclusie

Door deze maatregel zoals hier beschreven behalen we een paar nuttige voordelen: Ten eerste de zekerheid dat alle bestellingen netjes verlopen. En ten tweede dat de volgorde van verkoop eerlijk gaat. Het is niet altijd leuk voor de klant, maar uiteindelijk is het beter voor iedereen en houden we op deze manier de kwaliteit van onze ticketdienst op een hoog niveau. En dat straalt ook af op jouw evenement!

Lees meer over ons online ticketverkoop systeem.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *