Waarschijnlijk heb je net een account aangemaakt op Ticketkantoor.nl en ga je van start met je eerste evenement. Je gaat een online ticketshop maken. Om je te helpen bij deze eerste stappen is deze Quick Start handleiding!
Dit is een gedetailleerde beschrijving voor het instellen van een event, er is ook een beschrijving van de algemene werking van ons online ticketverkoop systeem.
Hoe verkoop ik online tickets? Volg deze 3 stappen:
- Event aanmaken
- Ticketshop instellen
- Ticketsoorten opgeven
Let’s go!
Event
Vul de gegevens over jouw evenement in
Leg de basisgegevens van je event vast. Denk hierbij aan een beschrijving, de datum en de locatie.
Datum
Je vult de datum waarop het event plaatvind in dag, maand en jaar. Dit is voor ons systeem om mee te kunnen werken, sorteren en je bijvoorbeeld tijdig een bericht te kunnen sturen. Als het event uit meerdere dagen bestaat vul je hier de eerste dag in. Vergeet dit veld niet, want dan wordt het moment van uitbetalen ook niet herkent.
Zichtbare Datum
Dit is de datum van je evenement zoals de klant deze zal zien. Het verschijnt op de pagina van de ticketshop en komt op het e-ticket te staan. Let op: als je ticketsoorten maakt waar de datum in staat (bijvoorbeeld bij een verdeling van voorstellingen over meerdere dagen), dan is het handig om hier een – (streepje) in te vullen. De ‘Zichtbare Datum’ wordt verder niet gebruikt omdat dit door de datum uit het ticketsoort wordt overgenomen.
Begintijd – Eindtijd
Hier kun je de begintijdstip (en eventueel eindtijd) van je event invullen ter informatie aan de kopers. Dit verschijnt op de pagina van de ticketshop en op de e-tickets.
Maximaal te verkopen tickets
Het aantal kaarten dat je maximaal voor dit event wil uitgeven. Dat zijn de te verkopen kaarten maar ook de eventueel andere kaarten (zoals uitdeeltickets) bij elkaar. Als dit aantal wordt bereikt stopt de kaartverkoop automatisch en gaat de ticketshop op ‘Uitverkocht”.
Ticketshop
Kies de style van je online ticketshop
Kleed de pagina waar de verkoop op gaat plaatsvinden. Plaats een afbeelding en achtergrond(kleur) om de online ticketshop een eigen stijl te geven.
De komt bovenaan de pagina te staan, als een header. Deze afbeelding komt het best tot zijn recht als de aangegeven maat wordt aangehouden. Bij een afwijkende maat zal onze software de grootte aanpassen.
Een mooie balans tussen de achtergrond(kleur) en de header geeft een professionele uitstraling. Ook kan een transparant png-afbeelding worden gebruikt voor een speciaal effect.
Ticketsoorten
Geef op hoeveel je tickets kosten
Welke kaarten wil je verkopen? Je kunt o.a. de prijs en verkoopperiode invullen, maar ook het maximaal aantal te verkopen instellen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld werken met een early bird periode.
Nieuw ticketsoort
Klik op [+ NIEUW TICKETSOORT] om een nieuw type ticket te definiëren die in de ticketshop komt te staan.
Wijzigen
Om de instellingen van een ticketsoort aan te passen klik je op het potloodje.
Volgorde aanpassen
De tickets komen in de ticketshop op dezelfde volgorde als in bovenstaand rijtje. Je kunt de volgorde wisselen met een ticketsoort erboven door te klikken op
E-ticket
Een aantal gegevens van een ticketsoort komen ook op het e-ticket te staan. Het e-ticket heeft een vaste layout waar de gegevens van de koper, het event en het ticketsoort op worden geplaatst.
Maximaal aantal
Vul hier het aantal kaarten in dat je maximaal aantal te verkopen van ticketsoort verder wil beperken, naast het maximum van het event dat je hebt ingesteld. Laat dit veld vooral gewoon leeg om te verkopen tot het maximale aantal van het event. Dus alleen als het nodig is vul je hier een aantal in. Bijvoorbeeld als er van alle te verkopen tickets maar een beperkt aantal een VIP-behandeling kunnen krijgen.
Verkoopperiode
De kaartverkoop start automatisch op de opgegeven startdatum/tijd en zal automatisch stoppen als de einddatum/tijd wordt bereikt.
We wensen je veel succes met je online ticketshop!