Een all-in tarief voor jou, dat is onze prijsstelling. Maar ook zien wij graag dat de ticketprijs voor jouw bezoekers ‘all-in’ is: geen bijkomende servicekosten bij het bestellen van een ticket. We krijgen wel eens de vraag of het ook anders kan. Dus dat de servicekosten later nog bij het te betalen bedrag op komen voor de bezoekers. Ons antwoord? “Nee”. En dit is waarom.
Wie wil extra kosten?
We halen er even een artikel bij van Consumentenbond, in nummer 9 van 2016 stond een artikel over evenemententickets: ‘Kaartjes zijn al zo duur’. Hierin komt naar voren dat voor consumenten de extra kosten die boven op de ticketprijs komen onbegrijpelijk zijn.
Dat extra kosten vaak onverwacht op de rekening verschijnen, vinden veel panelleden storend. Ze willen graag weten wat een kaartje ‘inclusief alles’ kost. “Alle niet-vermijdbare kosten moeten wat de Consumentenbond betreft in de prijs zijn opgenomen”, zegt Martine Koetsier, jurist bij de Consumentenbond.
Uit: Consumentenbond september 2016, Evelien Mansens
Om te weten te komen waarom die kosten vaak nog achteraf bij de prijs op komen en niet gewoon bij de prijs in zitten, worden in het artikel vragen gesteld aan Ticketmaster. Bij Ticketmaster kan de organisator, net als vele andere ticketservices, zelf kiezen of de servicekosten bij de prijs in zitten of dat ze apart er bij worden gerekend.
Klant is Koning
Veel organisatoren vinden het logisch dat niet zij, maar de bezoekers de servicekosten betalen. ‘Zo werkt dat nou eenmaal in deze branche’, volgens musicalproducent Stage Entertainment. Dat vinden wij van Ticketkantoor maar gek. Als jouw bezoekers geen extra bijkomende kosten willen, dan moet je daar gewoon vanaf zien, toch? Klant is koning, hebben wij altijd geleerd.
Stage Entertainment voegt er nog een argument aan toe. ‘Wij betalen zelf al de kosten voor de huur en het personeel van het theater. Die belasten we niet door aan consumenten’. Wat ons betreft is dat juist een argument om de servicekosten bij de prijs in te rekenen. Waarom zou je de servicekosten anders behandelen dan de kosten voor personeel en huur? Het zijn tenslotte ook gewoon kosten.
In juli 2017 gaat de Autoriteit Markt & Consument (ACM) nog een stapje verder: Online aanbieders van tickets moeten onvermijdbare kosten opnemen in prijs
This is how we do
Dat is hoe wij er tegenaan kijken, waarbij we worden gesteund door de Consumentenbond en de ACM. Maar waarom geven wij organisatoren niet de mogelijkheid om te kiezen? De reden hiervoor is dat het toch vaak ‘mis gaat’. Veel te veel organisatoren kiezen er niet voor om het bij de prijs in te rekenen, zoals de consumenten juist wel willen. Het artikel van Consumentenbond geeft aan dat consumenten (nog) niet tevreden zijn over het bestellen van tickets. Wij willen op onze manier een steentje bijdragen aan het verbeteren van het bestellen van online tickets. Wij stellen eenvoudigweg: de prijs die je ziet is de prijs die je betaalt.
Misverstand
Er is één misverstand die we nog uit de wereld moeten helpen: kost het dan extra geld voor mij als organisator? Nee, beslist niet! Uiteindelijk moet het toch uit de lengte of de breedte komen en dan kun je er maar beter helder zijn over je prijs. Onze ervaring is ook dat de kaartverkoop met een transparante, all-in prijsstelling sympathiek wordt gevonden. Het bevordert de beleving van de totale verkoop, zeker op de langere termijn!
Dus bij Ticketkantoor is er 1 tarief voor de servicekosten, zijn er geen transactiekosten voor tickets en is er geen sprake een sprake van een andere fee 🙂
Bekijk de servicekosten voor tickets, inclusief BTW en transactiekosten